חנות מקוונת היא אחד התוצרים של עידן המסחר האלקטרוני, עידן שבו אנו יכולים למכור ולקנות מוצרים לא רק בחנויות פיזיות הנמצאות במרכזי הקניות השונים אלא גם בחנויות וירטואליות שונות המציעות למכירה מוצרים שונים ומגוונים.
אין ספק שהמחשב והאינטרנט שינו את דפוסי החיים שלנו מקצה לקצה. היום אנו לומדים באמצעות המחשב, אנו מנהלים שיחות ומערכות יחסים באמצעות האינטרנט, ואנו גם קונים מוצרים באמצעות האינטרנט. היום בעידן של מחשב ואינטרנט אנו נעזרים בחנויות מקוונות בתדירות גבוהה ובאמצעותה אנו קונים מוצרים שונים ביעילות ובמהירות מבלי שנצטרך להסתובב ברחובות ומבלי שנצטרך לבזבז זמן יקר על ביצוע סקרי שוק והשוואות מחירים.
יש היום באינטרנט היצע עצום של חנויות המציעות מוצרים שונים בעלות מאפיינים שונים, יש אתרים המיועדים לקהל יעד ספציפי כמו למשל חנות לבגדי לנשים בלבד או חנות מוצרים המיועדים לסטודנטים בלבד, יש אתרים שהם חלק מקניון וירטואלי, ויש עסקים המופיעים באינטרנט הסלולארי וכך הלאה והלאה.
חנות מקוונת מאפשרת לנו היום למכור מוצרים בכל העולם ובכל רגע שנרצה מבלי שנצטרך לפתוח סניפים חדשים ומבלי שנצטרך להעסיק עובדים חדשים, כל שנצטרך לעשות הוא להקים אתר אינטרנט יעיל, נגיש וידידותי שיאפשר לגולשים לבצע קניה נוחה ומהירה של אותו מוצר שהם רוצים לרכוש.
מאפיינים חשובים של מסחר אלקטרוני
-
כל חנות למסחר אלקטרוני צריכה לכלול בתוכה מערכת חכמה לניהול החנות – אם בעידן החנות המסורתית עבדו בחנות שלנו אנשים ששילמנו להם כסף, הרי שבעידן העסקים באינטרנט כיום עלינו להפעיל בחנות שלנו מערכת חכמה לניהול האתר שתאפשר לנו לשנות כל הזמן את המידע בחנות, לעדכן מידע על מוצרים חדשים, על שנויים במלאי, על הזמנות חדשות, על תשלומים, על מאגר הלקוחות ועוד ועוד.
-
חווית משתמש נוחה וידידותית – חנות מקוונת שרוצה שתהיה בה תעבורת גולשים גבוהה ורוצה שהגולשים יחזרו אליה שוב ושוב עליה ליצור באתר חווית משתמש נעימה ונוחה שתאפשר לגולשים לבצע קניה קלה נוחה ומהירה ללא סיבוכים מיתרים. כמו שאנו לא נרצה לקנות בחנות מסורתית מוזנחת ומבולגנת כך לא נרצה לקנות בחנות שיוצרת חווית קניה לא נעימה. לכן בעת הקמת החנות יש צורך להקדיש מחשבה כיצד יש ליצור עבור הגולשים חווית קניה נעימה, כך למשל אפשר להוסיף לגולשים אפשרות לבצע באתר החנות השוואת מחירים באמצעות אחד מאתרי השוואות המחירים המוכרים, או שאולי אפשר לספק לקונה הפוטנציאלי את מירב שיטות התשלום האפשריות החל מסליקה בכרטיס אשראי, וכלה בתשלום באמצעות שירות לקוחות טלפוני.
-
מעקב אחר מאגר הלקוחות ומאגר ההזמנות השונות שבוצעות בחנות – באמצעות המערכת החכמה שמנהלת את האתר ניתן היום לבצע מעקב חכם ונוח אחר מצב ההזמנות בחנות, מצב התשלומים, מאגר הלקוחות והסטטוס של כל לקוח. ככל שנדע יותר על כל לקוח כך נוכל להתאים לכל לקוח את המוצר המתאים לו, כל זאת מבלי שנעסיק עובד אחד ובלי שנפתח סניף כלשהו ונצטרך לשלם סכומי כסף גדולים עבור השכרת שטחים גדולים.
-
ניהול שיווק וקידום מכירות- כמו שכל עסק מסורתי מנסה לשווק את עצמו באמצעות פליירים ופרסומים שונים כך גם חנות מקוונת תרצה לשווק את עצמה ולתפוס יתרון שיווקי ע"פ מתחריה באמצעות שימוש באמצעי שיווק אינטרנטיים שונים, ולכן היום חנויות מקצועיות וחכמות יכללו בד"כ מערכות דיוור אלקטרוני שבאמצעותן ניתן לשלוח ללקוחות הפוטנציאלים השונים מידע על מבצעים, קופונים, מוצרים חדשים שיצאו לשוק ועוד.
-
ביצוע סטטיסטיקות ומעקבים- חנות מקוונת יתרונה בכך שהיא יכולה להשתפר כל הזמן והיא יכולה לדעת בדיוק מהן נקודות התורפה שלה, כך למשל חנות למכירת בגדי ילדים תוכל לדעת בדיוק מהם בגדי הילדים שנשארים בחנות ולא נמכרים כלל ומהם בגדי הילדים שנחטפים מהחנות, בנוסף ניתן לדעת מהם המאפיינים של ציבור הלקוחות, האם הציבור שקונה את בגדי הילדים הוא ציבור מהמעמד הבינוני, האם זהו ציבור של זוגות צעירים או של משפחות שבהם ההורים כבר בני 40+.
יתרונות של חנות באינטרנט
לאחר שסקרנו את המאפיינים שיש לחנות כדאי שנברר היטב מהם היתרונות שיש לחנות שבגללם כדאי לנו לשקול שוב את האפשרות להקים חנות למכירת מוצרים.
-
חנות חושפת אותנו בפני כולם ללא תיחום גיאוגרפי כלשהו. בעידן האינטרנט יש לכל העסקים זכות שווה למכור את מוצריהם בפני כל האזרחים הנמצאים על הגלובוס אשר מחוברים לאינטרנט. חנות של בסטה בשוק וחנות של מותג יוקרה יכולים להתחרות זו בזו על על פלטפורמת האינטרנט.
-
חנות מקוונת היא חנות זמינה ונגישה בפני קהל הגולשים במשך 24 שעות ביממה בכל מקום בעולם.
-
חנות של מוצרים היא עסק לא יקר יחסית לחנות מסורתית, לכן כאשר אנו פותחים חנות אנו לוקחים על עצמנו סיכון כלכלי קטן הרבה יותר מאשר הסיכון הכלכלי שהיינו לוקחים אילו היינו פותחים חנות מסורתית.
-
העלויות הכספיות של הקמת חנות נמוכות הרבה יותר מהעלויות הכספיות של הקמת חנות מסורתית.
-
חנות לא רק שהיא מאפשרת לנו למכור מוצרים באינטרנט אלא שהיא מאפשרת לנו לנהל מערכת יחסים עם הלקוחות שלנו באמצעות האינטרנט. מערכת היחסים הזו היא יקרה מפז משום שהיא עוזרת לנו לקבל מידע על מאפייני הלקוחות השונים ועל העדפותיהם וכן היא מאפשרת לנו לקבל מהלקוחות משובים ותגובות על המוצרים השונים, ככל שנתאים עצמנו לצרכיי הלקוחות כך נוכל ליצור מאגר לקוחות נאמן ועקבי.
-
בעצם אפשר לומר שמערכת היחסים הזו הופכת את החנות לשקופה יותר בפני הלקוחות וכך היא בעצם מותאמת יותר לצרכיי הלקוחות.
אז אם גם אתם השתכנעתם שאכן הגיע הזמן להקים חנות מתקדמת יעילה ואפקטיבית בעלויות נמוכות הרי שכל שעליכם לעשות הוא לפנות לאחת החברות שמתעסקות בשירות לבניית אתרים המציעות שירות מקצועי ואמין של הקמת חנויות באינטרנט.